Het versturen van je eerste e-mailbericht is voor Amerikaanse tieners net zo’n grote mijlpaal op weg naar volwassenheid, als de eerste keer stemmen of het eerste ritje achter het stuur van een auto, zo schrijft The Wall Street Journal.
Voor een generatie die is opgegroeid met smartphones, mobiel internet, Facebook en Instagram, zou het versturen van een eenvoudig e-mailbericht kinderspel moeten zijn.
Niets is minder waar, volgens Christopher Mims, columnist van The Wall Street Journal. Hij signaleert op dit gebied juist een kloof tussen de oudere en jongste generatie.
Informele chatberichten
Generatie Z, die nu nog in de schoolbanken zit, is gewend om korte, informele chatberichten uit te wisselen. Deze berichtjes hebben een heel andere lengte, toon en vorm dan een zakelijk e-mailbericht.
Pas bij hun eerste stage of baan, ontdekken jongeren dat het belangrijk is om goede, weldoordachte e-mailberichten te kunnen schrijven. Ze stoten hun neus, omdat ze bijvoorbeeld niet gewend zijn om de tekst nog even te checken op spelfouten alvorens op de verzendknop te drukken.
Kortste reactiesnelheid
Dat jongeren e-mail op dezelfde impulsieve manier gebruiken als chatberichten, blijkt uit een onderzoek van de Universiteit van Zuid-Califormië en Yahoo naar 16 miljard verstuurde e-mailberichten tussen twee miljoen gebruikers van Yahoo Mail. Van alle gebruikersgroepen reageerden tieners het snelst op binnenkomende berichten. Ook waren de teksten die ze verstuurden het kortst.
Digitale variant van de stropdas
De meeste scholieren beschikken wel over een e-mailaccount, maar dit leidt veelal een slapend bestaan: het wordt uitsluitend gebruikt om zaken op school te regelen.
Amerikaanse tieners beschouwen e-mail als een passief medium, dat uitsluitend is bedoeld om berichten te ontvangen. En als middel om met volwassenen te communiceren. In hun ogen geldt e-mail hiermee als het digitale equivalent van de stropdas.
Lees meer:
Zijn Instagram en Pinterest de sluipmoordenaars van de Retail?
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl